1 garam air ais dan ais penyejukan
Pada tekanan atmosfera, takat lebur ais adalah 0 ℃. Ais cair apabila haba adalah 334.8kJ / kg, tambah garam dalam ais air boleh mengurangkan takat lebur. Dalam julat yang tertentu, kandungan garam ais air di lebih, lebih rendah takat lebur yang. Eksperimen menunjukkan bahawa apabila jisim garam ditambah dengan jisim ais air sebanyak 29%, titik lebur campuran boleh menjadi serendah -21.2 ℃. Meningkat jika garam lebih, takat lebur tidak lagi menurun. Suhu optimum biasanya berdasarkan pengangkutan trak dalam peti sejuk kargo untuk memilih komponen yang berbeza ais garam. Contohnya, penggunaan kandungan garam 22% daripada garam ais, suhu di dalam boleh disimpan pada suhu -18 ~ -13 ℃.
ais air penyejukan bermakna kurang pelaburan, kos operasi yang rendah, tetapi air biasa (garam) es per unit jisim menyerap kurang haba, di dalam penyejukan adalah terhad. juga akan mencemarkan alam sekitar, makanan, petak kargo nilai dan kakisan kelembapan selepas ais garam cair. Oleh itu, penyejukan air (garam) ais terutamanya ikan dan akuatik yang lain bulan pengangkutan dalam peti sejuk,
2 ais penyejukan
Pada tekanan atmosfera, ais kering (CO2 pepejal) suhu pemejalwapan rendah (-78,9 ℃), pemejalwapan jumlah endotermik (573.5kJ / kg), ia akan menjadi kereta sumber seperti sejuk, bukan sahaja boleh mendapatkan suhu yang lebih rendah (biasanya rendah pada -20 ℃), dan keputusan dalam kapasiti penyejukan yang lebih besar. Supaya mod penyejukan adalah sesuai untuk pengangkutan makanan dalam peti sejuk.
Dry peranti penyejukan ais adalah mudah, pelaburan dan kos operasi yang rendah, kemudahan penggunaan, barang akan tidak lembap. Ais kering gas pemejalwapan COZ dihasilkan boleh menghalang pertumbuhan mikrob,
mengurangkan pengoksidaan lemak dan menjejaskan pernafasan buah-buahan dan sayur-sayuran. Walau bagaimanapun, kering ais pemejalwapan boleh membawa kepada beku; buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain gas CO2 beku masih bernafas
terlalu banyak akan menyebabkan nekrosis; sukar untuk menyesuaikan suhu di dalam kereta; kos yang tinggi dari ais kering, dan penggunaan yang besar, ia adalah penggunaan kurang praktikal.
3 sejuk plat penyejukan
The accumulator sejuk akan disejukkan prinsip plat sejuk penyejukan adalah dengan menggunakan penyejuk beku. Sebelum penghantaran dalam petak pertama di ejen penyimpanan sejuk "penuh sejuk ", dibiarkan sejuk untuk membekukan, kemudian gunakan sejuk dalam transit dalam penyejuk menyerap haba untuk mencairkan, suhu petak dalaman dihadkan pada pengangkutan pelbagai suhu barang Di dalam. Ia akan menjadi sejuk, juga dikenali sebagai "plat penyimpanan."
jenis struktur plat sejuk unit penyejukan dibahagikan kepada gaya keseluruhan dan berpecah. loji kuasa Integral, unit penyejukan dan lembaga penyimpanan, ditetapkan untuk mengeringkan kereta; kereta ini dilengkapi dengan unit penyejukan hanya perpecahan dan plat penyimpanan. Apabila tempat letak kereta, penggunaan unit kuasa bercagar didorong unit penyejukan untuk lembaga penyimpanan "mengecas sejuk."
Amalan dalam penggunaan kedua. penyejuk biasa adalah penyelesaian eutektik takat lebur yang rendah, takat lebur yang biasanya lebih rendah daripada suhu optimum di dalam kereta kira-kira 10 ℃. Apabila suhu pengangkutan perubahan optimum barangan, memilih komposisi penyelesaian eutektik perlu berubah,
unit plat sejuk sendiri lebih berat, lebih besar, menduduki jumlah tertentu dari kereta, tetapi hanya sekali caj sejuk sejuk berlangsung 8 ~ 15H. Jadi plat sejuk penyejukan disesuaikan dalam jangka pendek yang pengangkutan jarak trak sejuk cahaya dalam tahun-tahun kebelakangan ini, sebagai tenaga dan pencemaran alam sekitar telah menjadi soalan semakin menonjol, plat penyejukan sejuk aplikasi yang dibangunkan dengan pesat, telah menjadi kedua hanya untuk penyejukan mekanikal penyejukan jalan.
4. penyejukan nitrogen cecair
penyejukan nitrogen cecair adalah penggunaan haba pengewapan nitrogen cecair untuk penyejukan. Pada tekanan atmosfera, cecair nitrogen mendidih pada 196 ℃, haba pendam pengewapan adalah 200kJ / kg. Haba tentu nitrogen 1.05kJ / (Kg. ℃), setiap kg nitrogen cecair itu mengewap dan dihangatkan ke -20 ℃, haba yang diserap adalah kira-kira 385kJ, didih rendah titik nitrogen cecair dan oksigen adalah hasil sampingan, sekali gus mendapatkan yang lebih luas aplikasi.
Liquid struktur nitrogen peranti penyejukan adalah mudah, dipercayai, tiada bunyi bising dan pencemaran; cecair kapasiti nitrogen penyejukan, penyejukan cepat, sesuai untuk cepat-beku.
Pengewapan nitrogen cecair tidak menyebabkan kelembapan dalam kereta, dan nitrogen pemeliharaan makanan, untuk mengelakkan kehilangan lembapan yang baik. Di samping itu, nitrogen cecair ketepatan penyejukan kawalan suhu (± 2 ℃). Tetapi kos yang tinggi nitrogen cecair, sering mengisi keperluan, oleh itu promosi tertakluk kepada sekatan-sekatan tertentu.
Begitu juga, suhu rendah yang lain mengewap gas cecair, boleh digunakan sebagai bahan penyejuk, seperti cecair dua karbon nitrida (CN2).
5. penyejukan mekanikal
kaedah penyejukan mekanikal adalah: mampatan wap, penyerapan, suntikan stim dan sebagainya. Pada masa ini mampatan wap yang paling banyak digunakan. Di sini penyejukan berfungsi.
Di bawah tekanan tertentu, cecair mencapai suhu tertentu (takat didih) akan mendidih. Apabila cecair mendidih, menyerap haba pendam pengewapan untuk menghasilkan fasa berubah menjadi wap tepu. Pada tekanan yang sama, titik didih dan haba pendam pengewapan cecair yang berbeza tidak sama pada yang mendidih tekanan atmosfera
titik air adalah 100 ℃, haba pendam pengewapan 2256.7kJ / kg, manakala titik didih Freon 12 (R12) adalah -29,8 ℃, haba pendam pengewapan adalah 165kJ / kg. Dimanakah cecair mendidih selama penyejukan penyejuk dipanggil atau dikenali sebagai penyejuk. Dalam teknologi penyejukan, didih penyejuk dipanggil "penyejatan", takat didih adalah dipanggil "suhu penyejatan", penyejuk mendidih dipanggil "penyejukan penyejatan."
A penyejukan mampatan wap milik penyejatannya penyejukan. Diletakkan di dalam sistem tertutup penyejuk, penyejuk cecair mengewap dalam penyejuk penyejat
penyerapan haba, haba di pemeluwap dan memeluwap menjadi cecair lagi, memandu pemampat, kerja-kerja kitaran penyejuk berterusan.
Terutamanya disebabkan oleh peranti penyejukan mekanikal digunakan secara meluas dalam unit penyejukan yang tidak saja menyejukkan tetapi juga pemanasan, memperluaskan skop penggunaan; petak dalam suhu boleh diselaraskan untuk mencapai penguasaan diri, termostat tepat, boleh dipercayai, pelbagai kawalan suhu, boleh menyesuaikan diri dengan pelbagai pengangkutan kargo dalam peti sejuk.
Walaupun struktur peranti penyejukan mekanikal adalah lebih kompleks, kos pengambilalihan dan operasi yang lebih tinggi, dan lain-lain yang beroperasi soalan bunyi yang lebih besar, tetapi setakat ini, mekanikal
penyejukan masih kaedah penyejukan dipercayai dan berkesan.
Hubei Changjie Tujuan Khas Kenderaan Co Ltd
E-mel: cj802@urspv.com
Tel: 0086-0722-3229933
Pada tekanan atmosfera, takat lebur ais adalah 0 ℃. Ais cair apabila haba adalah 334.8kJ / kg, tambah garam dalam ais air boleh mengurangkan takat lebur. Dalam julat yang tertentu, kandungan garam ais air di lebih, lebih rendah takat lebur yang. Eksperimen menunjukkan bahawa apabila jisim garam ditambah dengan jisim ais air sebanyak 29%, titik lebur campuran boleh menjadi serendah -21.2 ℃. Meningkat jika garam lebih, takat lebur tidak lagi menurun. Suhu optimum biasanya berdasarkan pengangkutan trak dalam peti sejuk kargo untuk memilih komponen yang berbeza ais garam. Contohnya, penggunaan kandungan garam 22% daripada garam ais, suhu di dalam boleh disimpan pada suhu -18 ~ -13 ℃.
ais air penyejukan bermakna kurang pelaburan, kos operasi yang rendah, tetapi air biasa (garam) es per unit jisim menyerap kurang haba, di dalam penyejukan adalah terhad. juga akan mencemarkan alam sekitar, makanan, petak kargo nilai dan kakisan kelembapan selepas ais garam cair. Oleh itu, penyejukan air (garam) ais terutamanya ikan dan akuatik yang lain bulan pengangkutan dalam peti sejuk,
2 ais penyejukan
Pada tekanan atmosfera, ais kering (CO2 pepejal) suhu pemejalwapan rendah (-78,9 ℃), pemejalwapan jumlah endotermik (573.5kJ / kg), ia akan menjadi kereta sumber seperti sejuk, bukan sahaja boleh mendapatkan suhu yang lebih rendah (biasanya rendah pada -20 ℃), dan keputusan dalam kapasiti penyejukan yang lebih besar. Supaya mod penyejukan adalah sesuai untuk pengangkutan makanan dalam peti sejuk.
Dry peranti penyejukan ais adalah mudah, pelaburan dan kos operasi yang rendah, kemudahan penggunaan, barang akan tidak lembap. Ais kering gas pemejalwapan COZ dihasilkan boleh menghalang pertumbuhan mikrob,
mengurangkan pengoksidaan lemak dan menjejaskan pernafasan buah-buahan dan sayur-sayuran. Walau bagaimanapun, kering ais pemejalwapan boleh membawa kepada beku; buah-buahan, sayur-sayuran dan lain-lain gas CO2 beku masih bernafas
terlalu banyak akan menyebabkan nekrosis; sukar untuk menyesuaikan suhu di dalam kereta; kos yang tinggi dari ais kering, dan penggunaan yang besar, ia adalah penggunaan kurang praktikal.
3 sejuk plat penyejukan
The accumulator sejuk akan disejukkan prinsip plat sejuk penyejukan adalah dengan menggunakan penyejuk beku. Sebelum penghantaran dalam petak pertama di ejen penyimpanan sejuk "penuh sejuk ", dibiarkan sejuk untuk membekukan, kemudian gunakan sejuk dalam transit dalam penyejuk menyerap haba untuk mencairkan, suhu petak dalaman dihadkan pada pengangkutan pelbagai suhu barang Di dalam. Ia akan menjadi sejuk, juga dikenali sebagai "plat penyimpanan."
jenis struktur plat sejuk unit penyejukan dibahagikan kepada gaya keseluruhan dan berpecah. loji kuasa Integral, unit penyejukan dan lembaga penyimpanan, ditetapkan untuk mengeringkan kereta; kereta ini dilengkapi dengan unit penyejukan hanya perpecahan dan plat penyimpanan. Apabila tempat letak kereta, penggunaan unit kuasa bercagar didorong unit penyejukan untuk lembaga penyimpanan "mengecas sejuk."
Amalan dalam penggunaan kedua. penyejuk biasa adalah penyelesaian eutektik takat lebur yang rendah, takat lebur yang biasanya lebih rendah daripada suhu optimum di dalam kereta kira-kira 10 ℃. Apabila suhu pengangkutan perubahan optimum barangan, memilih komposisi penyelesaian eutektik perlu berubah,
unit plat sejuk sendiri lebih berat, lebih besar, menduduki jumlah tertentu dari kereta, tetapi hanya sekali caj sejuk sejuk berlangsung 8 ~ 15H. Jadi plat sejuk penyejukan disesuaikan dalam jangka pendek yang pengangkutan jarak trak sejuk cahaya dalam tahun-tahun kebelakangan ini, sebagai tenaga dan pencemaran alam sekitar telah menjadi soalan semakin menonjol, plat penyejukan sejuk aplikasi yang dibangunkan dengan pesat, telah menjadi kedua hanya untuk penyejukan mekanikal penyejukan jalan.
4. penyejukan nitrogen cecair
penyejukan nitrogen cecair adalah penggunaan haba pengewapan nitrogen cecair untuk penyejukan. Pada tekanan atmosfera, cecair nitrogen mendidih pada 196 ℃, haba pendam pengewapan adalah 200kJ / kg. Haba tentu nitrogen 1.05kJ / (Kg. ℃), setiap kg nitrogen cecair itu mengewap dan dihangatkan ke -20 ℃, haba yang diserap adalah kira-kira 385kJ, didih rendah titik nitrogen cecair dan oksigen adalah hasil sampingan, sekali gus mendapatkan yang lebih luas aplikasi.
Liquid struktur nitrogen peranti penyejukan adalah mudah, dipercayai, tiada bunyi bising dan pencemaran; cecair kapasiti nitrogen penyejukan, penyejukan cepat, sesuai untuk cepat-beku.
Pengewapan nitrogen cecair tidak menyebabkan kelembapan dalam kereta, dan nitrogen pemeliharaan makanan, untuk mengelakkan kehilangan lembapan yang baik. Di samping itu, nitrogen cecair ketepatan penyejukan kawalan suhu (± 2 ℃). Tetapi kos yang tinggi nitrogen cecair, sering mengisi keperluan, oleh itu promosi tertakluk kepada sekatan-sekatan tertentu.
Begitu juga, suhu rendah yang lain mengewap gas cecair, boleh digunakan sebagai bahan penyejuk, seperti cecair dua karbon nitrida (CN2).
5. penyejukan mekanikal
kaedah penyejukan mekanikal adalah: mampatan wap, penyerapan, suntikan stim dan sebagainya. Pada masa ini mampatan wap yang paling banyak digunakan. Di sini penyejukan berfungsi.
Di bawah tekanan tertentu, cecair mencapai suhu tertentu (takat didih) akan mendidih. Apabila cecair mendidih, menyerap haba pendam pengewapan untuk menghasilkan fasa berubah menjadi wap tepu. Pada tekanan yang sama, titik didih dan haba pendam pengewapan cecair yang berbeza tidak sama pada yang mendidih tekanan atmosfera
titik air adalah 100 ℃, haba pendam pengewapan 2256.7kJ / kg, manakala titik didih Freon 12 (R12) adalah -29,8 ℃, haba pendam pengewapan adalah 165kJ / kg. Dimanakah cecair mendidih selama penyejukan penyejuk dipanggil atau dikenali sebagai penyejuk. Dalam teknologi penyejukan, didih penyejuk dipanggil "penyejatan", takat didih adalah dipanggil "suhu penyejatan", penyejuk mendidih dipanggil "penyejukan penyejatan."
A penyejukan mampatan wap milik penyejatannya penyejukan. Diletakkan di dalam sistem tertutup penyejuk, penyejuk cecair mengewap dalam penyejuk penyejat
penyerapan haba, haba di pemeluwap dan memeluwap menjadi cecair lagi, memandu pemampat, kerja-kerja kitaran penyejuk berterusan.
Terutamanya disebabkan oleh peranti penyejukan mekanikal digunakan secara meluas dalam unit penyejukan yang tidak saja menyejukkan tetapi juga pemanasan, memperluaskan skop penggunaan; petak dalam suhu boleh diselaraskan untuk mencapai penguasaan diri, termostat tepat, boleh dipercayai, pelbagai kawalan suhu, boleh menyesuaikan diri dengan pelbagai pengangkutan kargo dalam peti sejuk.
Walaupun struktur peranti penyejukan mekanikal adalah lebih kompleks, kos pengambilalihan dan operasi yang lebih tinggi, dan lain-lain yang beroperasi soalan bunyi yang lebih besar, tetapi setakat ini, mekanikal
penyejukan masih kaedah penyejukan dipercayai dan berkesan.
Hubei Changjie Tujuan Khas Kenderaan Co Ltd
E-mel: cj802@urspv.com
Tel: 0086-0722-3229933
没有评论:
发表评论